COM APLICAR LA FILOSOFIA MONTESSORI A CASA ?Tenint
en compte que l'últim propòsit del nen és la independència , com a
pares podem adaptar la nostra casa per facilitar aquesta gradual
adquisició de les habilitats que l'ajudaran a aconseguir aquesta
independència . Cada nen neix amb una " guia interna" i hem de cercar proporcionar
oportunitats per triar , actuar , pensar i expressar-se sense obligació o
dominació .Per crear un ambient Montessori cal aplicar els principis fonamentals : ordre , estètica , interès i objectiu . Tal i com hem comentat , el mètode requereix un ambient preparat , un adult format i un suport social . És recomanable que els pares preparin l'ambient , tenint en compte les
veritables necessitats del nen i permetent ser autònom , participar en
la cuina , neteja , responsabilitzar-se de les seves pròpies coses ,
realitzar les activitats al seu propi ritme .Trobar possibilitats d'oferir al teu fill la llibertat d'escollir , eleccions reals i de rellevància . Facilitar
als nostres fills el temps que els permeti concentrar-se en la seva
activitat escollida sense ser interromput o molestat . Fins i tot l'activitat més insignificant pot ser de gran rellevància
en el seu desenvolupament intern i cal permetre el temps necessari per
concentrar-se en l'activitat fins que aquesta acabi .Organitza la casa tenint en compte els " períodes sensibles" . Quan
se li proporciona els mitjans per aprendre durant aquests períodes
sensibles , tenen la possibilitat d'adquirir aquestes habilitats gairebé
sense esforç i aquest aprenentatge formarà els seus fonaments per a
futurs aprenentatges en la seva vida . Els
nens durant els primers tres anys de la seva vida tenen una tendència
molt forta cap a l'ordre , pots donar suport a aquesta tendència
mantenint un lloc per a cada cosa . Si els nens són exposats a aquest ritual diari participaran activament en ordenar i recollir els materials després del seu ús . Grans caixes d'emmagatzematge i prestatgeries inaccessibles no fomenten el desenvolupament del sentit de l'ordre en el nen . Les prestatgeries haurien d'estar a l'alçada del nen amb cistelles i
altres contenidors per a una selecció limitada de joguines i activitats
que puguin dur-se a terme i ser recollides després.Materials sensorials : ajuden al nen a aïllar conceptes rebuts a través dels sentits , com ara ; color , temperatura , sabor , mida , pes , so . També es treballa el vocabulari correcte .Materials
de vida pràctica : són materials de la seva grandària , eines reals ,
que reflecteixen la feina que es fa a la casa oa la comunitat ( banyar ,
escombrar , parar taula, arreglar les flors , treball amb fusta , etc
... ) Permet a l' nen imitar les activitats dels adults que els envolten . Es
consideren els materials més importants per possibilitar una bona
autoestima , llargs períodes de concentració , pensament lògic ,
equilibri i coordinació, psicomotricitat fina i gruixuda , resolució de
problemes , independència i cura d'un mateix , dels altres i del medi
ambient, etc . En realitat , totes les habilitats necessàries en el seu aprenentatge posterior i en la seva felicitat com a adult .Montessori a casaMaterials
per a activitats acadèmiques : quan el nen tingui uns fonaments sòlids
en relació als seus sentits i domini del treball de vida pràctica ,
estarà preparat per concentrar-se en altres àrea acadèmiques com la
lectura, escriptura , matemàtiques , geometria , física o ciències
naturals . A casa és important que els nens vegin curiositat , interès per treball i l'aprenentatge en la figura de l' adult .En moltes ocasions , l'educació a casa té molt en comú amb Montessori . Similituds inclouen l'interès en el nen com a centre de l'aprenentatge , treball independent i seguir l'interès del nen . Un altre dels pilars bàsics en l'educació Montessori és el grup de diferents edats i això pot fàcilment repetir a casa.Facilitador o " guia . Seria convenient que els acompanyants tinguessin la suficient formació i coneguessin l'ús dels diferents materials . A
través d'internet o presencialment , hi ha una gran varietat de cursos
de formació així com bibliografia i blocs d'interès ( veure més avall ) .
Resultaria , així mateix , interessant reunir-se amb altres famílies
que treballin de la mateixa manera de tal manera que puguin trobar un
suport mutu .Molts pares troben que en integrar Montessori dins de la seva educació
a casa es produeixen canvis profunds en el seu estil de criança , les
teories de Maria Montessori sobre els períodes sensibles i els plànols
de desenvolupament ajuden en el coneixement del nen a nivell físic i
psicològic .Fonts : Louise Livingston de Montessori Austràlia; MontessoriConnections , NAMC .
EXTRET DE: http://familiasenruta.com
No hay comentarios:
Publicar un comentario